You make me happy!

Känner mig lite trött och nere idag. Grått och kallt ute plus lång jobbar dag. Sådana dagar är jag så glad över min fina dator. Resten av dagen blir nog att tillbringa med avsnitt av vänner eller greys. Jag blir alltid så glad när jag startar datorn. För som bakgrund har jag mina favoritbilder som rullar runt. Det värmer alltid att titta på bilder
av dem man älskar och blicka tillbaka på fina minnen.
Här är några av mina favoritbilder som alltid gör mig glad:

2 vinster

Mycket fotboll på schemat idag. Förmiddagen tillbringade jag framför TV för at se Champions league-finalen från i natt som jag hade spelat in. Bra gjort Barca! Riktigt bra match men favoritlaget vann ju såklart! 3-1 till Barcelona. Det var inspirerande att se lite bra fotboll, bra taggning inför min egen match som spelades hemma idag. Toppen-väder och fullt lag med tre avbytare så förväntan var hög på Cooma IP. Det var en ganska jämn match, det andra laget gav på motstånd men vi var ändå det bättre laget och resultatet slutade med  3-0 vinst till oss. Jag gjorde det andra målet, kom en boll från kanten och jag befann mig framför mål så det var bara att sätta dit foten. Jag spelade innermitt idag också. Det börjar kännas bättre och inte lika förvirrat nu och idag är jag riktigt nöjd med min insatts. Jag gillar Tina som är den andra mittfältaren, hon är lätt att spela och snacka med. Jag spelade hela matchen idag och tog ut mig ordentligt så det kändes bra.

Efter matchen åkte jag, Catherine och barnen hem till Kailys familj, målvakten i laget, för lite fika.

Nu har vi precis avslutat middagen, fish and chip today. Goody goody! Nu ska jag skypa med pappa och kanske mamma efter. Om inte så önskar jag mamma en fin svensk morsdag. Andra för i år, vi är ju lite före här borta.

Puss

Bebis

Här sitter jag med en liten sötnos i famnen (okej jag har lagt ner henne nu). Hon höllt på o somna i min famn :)
Det är lilla Aishling som är här på besök med sin bror Cian. Catherine är barnvakt för sin vän Anna. Jag fick ta över ett litet tag när hon förberedde middagen. Annars inget jobb idag.
Så på förmiddagen tog jag och min kamera en promenad där jag gick förra veckan för att se om jag kunde fota några kengurus. Men såklart när man har kameran med sig ska de hålla sig borta! Jag såg bara svansen av en som försvann bort mellan träden och hörde endast prasslande i skogen. Bättre lycka nästa gång. Jag fick nöja mig med lite naturbilder istället.
Nu ska jag skypa med mamma sedan blir det fotbollsträning ikväll.
Simma lugnt!

Autumn

Fint höstväder idag. Skönt efter två dagars regnande. Kom just hem från en promenad med Andie i den friska luften. Annars har det inte hänt så mycket den här veckan. Jag hade en slö dag igår och kollade på film och läste hela dagen medan regnet smattrade utanför. Jag har nu bestämt med Alison, hon med hästen, att vi ska rida tillsamman på onsdag nästa vecka. Hon skulle låna sin kompis häst så jag får se vilken jag får rida. Det ser jag framemot!!

Lite höstiga bilder från lekparken som jag tog för en vecka sedan (sötaste ponchos eller hur!) :

Nostalgi

Haha! Jag sitter och läser gamla blogginlägg från Isas blogg. Många kära minnen från skolan. Snorre Strularson, Korpen flyger och Stora stjärtvecket, mycket vi fick lära oss på svenskan ;D Jag blev också påmind om lill-Ole som bodde i Isas skåp och äppelskruttstävlingarna och vår kära vän Örni (som jag förövrigt inte har sett på länge ;) Hittade även på min dator en fin bild från skolansdag i etten då vi modigt klädde ut oss till konstsimmare (jag undrar jag vem som kom på den idén och hur den personen övertalade oss?) Jag är som tur är iaf inte med på bild!

Jag saknar skolan! Gå på lektioner och lära sig saker. Samhörigheten med en klass. SP3B! <3 Klassfester och neger och president på håltimmar. Jag saknar diskussionerna i klassrummet, allt flum och skratt, att kunna vara så där trött som man bara kan vara i skolan så man skrattar åt allt och ingenting. Jag saknar framförallt mina två trogna kompanjoner! Tillsammans kunde vi vända en urtråkig psykologi- eller svensklektion eller geografi med Rebecka till något roligt. Jag saknar att prata skit om lärare och klaga över prov och läxor. Jag saknar till och med tjafset som kunde vara mellan oss, alltid kul att ha någon att reta förutom lillebror. Både Isa och Sanna har lite humör, vilket bara gjorde det roligare ;)

Lill-Ole

Skolansdag 2008

Kängurusafari

Nu har alla granparents åkt hemåt, (trevlig resa -6,5 timmar). Det har en trevlig och lugn helg med fint väder, trevliga samtal, goda middagar och mycket fika och efterrätter. En donuts varje dag skulle jag tro! Inte så nyttigt kanske :S Men det är så himla svårt att säga nej till alla läckerheter. Men jag har iaf motionerat fredag, lördag o söndag. Idag gav jag mig ut på en löprunda eftersom det inte är någon fotbollsmatch idag. Men det blev inte så mycket springa av. Istället hittade jag en vandringsled längst en flod/ bäck som ledde upp på ett ”berg” som jag följde. Det var väldigt stenigt och ganska svår terräng så det gick inte att springa. Det var väldigt fint där vid floden och fin utsikt när jag klättrat upp på toppen. Jag klättrade ner lite och följde sedan floden bortåt. När floden svängde åt fel riktning följde jag några småstigar i riktning hemåt. Det var då jag rundade en buske och fick syn på tre små huvuden med långa öron sticka upp i gräset. Bara 30 meter bort  stod tre Vallabys som surikatter  och kolade på mig. Jag smölg närmare och försökte ta kort med mobilen, men de blev inte så bra, jäkla otur att jag inte hade kameran med mig. När jag kom för nära vände de om och skuttade iväg, då upptäckte jag att de var fler runt omkring som också hoppade iväg. Några var riktiga större kängurur. Några var ljusare medelstora och en stor brun, över en meter. När de försvann fortsatta jag gå och när jag gått en stund hoppade, bara några meter framför mig, en vitgrå känguru med en unge i släptåg förbi mig i fullfart. Och inte slutade det där, när jag nästan var hemma hördes det mer knakande i skogen och jag får se kanske två Vallabys och tre kängurus titta ner på mig från en höjd.

Lyckad promenad idag med! Jag såg mellan 12-15 kängurus idag :D Man vet aldrig vad man kan vänta sig när man ger sig ut på promenad här borta.  :) Från och med nu ska jag alltid försöka se till att ha kameran med mig.

Nu blir det strax hemmagjort pizza till middag! MUMMA!

Ridtur???

Sitter här med ett STORT leende!!!

Min promenad med Andie ledde till en mycket trevlig överraskning.  Jag vandrade runt i bushen och följde en ny stig när jag fick syn på en häst och ryttare (kvinna ca 50-60 år) som kom ut från en grind. Jag erbjöd mig att stänga grinden efter dem. Hon tackade så mycket och jag berömde hennes häst. Hon frågade vart jag var på väg och jag svarade att jag inte riktigt visste, att det var första gången jag gick här. Hon erbjöd sig att visa mig en bra gångstig så jag följde med henne. Vi pratade lite om hästar och jag berättade om mitt hästintresse och hur mycket jag saknar det. När vi kom fram till en grusväg frågade hon mig om jag skulle vilja rida? Den behövde jag inte fundera mycket på. Såå wiiihuu JAG HAR RIDIT IDAG :D Jag fick rida ända bort till ett fält där jag även fick trava runt och göra lite övningar (träningsvärk imorgon). Det kändes så Braaa! Inte alls som det var första gången på snart fem månader. Kan inte beskriva hur mycket jag saknar det…

Hästen, Buddy, var kanske 1,55-1,60 i mankhöjd och väldigt sköna att rida. Väldigt skön sadel, äkta australiensk (typ som västernsadel men mindre och lättare). Kvinnan, Alison var också väldigt trevlig. Lätt att prata med och vi har bytt telefonnr så hon ska skicka uppgifter om ett ställa med turidningar som hennes tränare (tror jag det var) äger. Hon skulle också höra av sig om hon ville ha sällskap någon mer gång, hon har tillgång till sin kompis häst om vi skulle rida tillsammans.

Ibland har man bra flyt. Jag hoppas det här kan leda till mer ridande :)

Det är dig jag saknar mest <3

Fullt hus

Torsdag idag och jag har jobbat 8-5. Det har inte varit så värst ansträngande. Catherines föräldrar och Simons mamma är här på besök så de har varit med barnen hela dagen. Imorgon är det granparents-day i skolan för Alex, så de passade på att ta sig en tripp upp till Cooma. Trevligt att träffa dem igen, men det blir lite trångt med 9 personer i huset. De kom igår kväll och ska stanna till söndag.

Btw så är jag helt bra från förkylningen nu. Jag tränade fotboll igår och det känndes riktigt bra. Ingen match i helgen dock, inställd av motståndarlaget :(

Nu är det snart dags för middag och troligtvis ett glas vin :)

Ciao!

Oprahuset!!
Känguru!

Sydney, I like it!

Sydney! Vilken underbar stad! och vilken trevlig helg jag har haft.

Vi bodde på ett stort fint hotell mitt i Sydney i Darling harbour. Endast en kort gångväg och så var vi vid havet .

Vi kom dit på fredag vid 4 tiden. Efter att vi checkat in gick vi ner till hamnen och strosade runt för att sedan äta middag på en Italiensk restaurang. Pizza för min del. Sedan blev det sängen tidigt för kl 6 på lördags morgonen var det dags för Catherine och Simon att ge sig av för sitt halva marathon. Så då börkjade min arbetspass. Barnen fick kolla på Tv i en timme sedan klagade min mage högljutt så jag tog med dom till frukost. Det bästa med hotell: Frukostbuffé!!  Stor och härlig frukostbuffé med allt gott man kan tänka sig. Min favorit: Pannkakor och frukt med chokladsås  :D

Det var lite turbulens med tre ungar att hålla reda på samtidigt som jag försökte njuta av min frukost. De var lite exalterade, Eve tappade en tallrik i golvet och tappa senare ut alla sina vindruvor på golvet och när de var klara hade de lite svårt att sitta still. Men det gick ändå helt okej. Efter det begav vi oss ut i det fina vädret på en morgonpromenad ner till hamnen och till en lekpark.

C och S var tillbaka halv 10, trötta och stela men mycket nöjda. Så efter en liten vila begav vi oss ut för att se mer av Sydney. Vi gick igenom Hyde-park, kungliga trädgården och fram till operahuset och största hamnen, Circular Quay. Därifrån tog vi en färja tillbaka till Darling harbour. Sydney påminner lite om Stockholm med massa vatten och vikar. Det är mycket vanligt att åka färja och båttaxi, enklaste och snabbaste sättet att ta sig runt.

På lördagkvällen gick vi ut och åt på en ”steakhouse” restaurang. Jag testade för första gången känguru-stek. Mycket gott måste jag säga. Helt perfekt stekt med god smak. Det kan jag äta fler gånger.

På söndagen checkade vi ut och åkte bort till Bondi Baech , en av Australiens mest berömda stränder. Vi gick där och bara tog det lugnt, kände på vattnet och vågorna (stora vågor där och jag var inte tillräckligt snabb så mina byxor blev blöta), lekte med barnen och hade en picknick i gräset bestående av fich and chip. Sedan in i bilen och 4,5 timmar senare var vi tillbaka i Cooma. Trött med mycket nöjd med helgen.

Bilder kommer imorgon

Vad är det jag ser?

Som sagt, snabba väderomslag. Årets första snö här borta. Guuud va roligt! Jag som flydde snön hemma väntade mig inta att få se snö igen efter drygt två månader. Varför var jag tvungen att pricka in den våtaste och kallaste året på 10 år? Men men, det kommer iaf ta ett tag innan den riktiga vinter är här (hoppas jag). Normalt kommer den riktiga snön i juni. Det här snön kommer vara borta om en timme. Dagarna är fortfarande ganska varma, men på nätterna är det flera minusgrader.

Men vem bryr sig om det är snö idag. Om en halv timme sticker vi till Sydney. Garanterat snöfritt!!!!

Freedom

Fina fredagen idag! Just kommit tillbaka efter en långpromenad med Andie i det fina höstvädret. Skönt att komma ut efter två dagars snörvlande innnomhus. Snörvlar fortfarande en del med jag känner mig mycket piggare idag.  Övertröja var överflödigt idag. Vädret skiftar mycket här borta. Igår var det jacka och vantar som gällde och idag kan man gå i linne och shorts. Jag vandrade runt i bushen och lät tankarna vandra. Mitt i skogen kom jag fram till en liten äng, jag kände stor längtan till att slänga mig ner i det gröna gräset. Vilket jag också gjorde och bara låg där i solen en stund och lyssnade till vinden och fåglarna.

Livet här nere är så avslappnat, aldrig någon stress eller eller press. Visst blir jag lite rastlös ibland, men hemma har jag alltid haft så mycket för mig med stallet, fotbollen, skola och vänner. Det är ganska skönt ta det lugt och bara vara för mig själv.

På vägen tillbaka fick jag också se en känguru! Eller rättare sagt en lite wallaby som skuttade iväg uppför en kulle. Första gången jag ser en utanför bilen :)

Nu blir det lunch och sedan ska jag ta mig en tur på stan. Jobbar endast en liten stund på em då C och S ska ut och springa. Genrep innan söndagens marathon.

Imorgon bär det av till Sydney :D Kommer hem måndag. Hörs då!

Trevlig helg!

Sjuuhuuk!

Bläähää! Säger bara: förkyld, ont i huvud och hals.
Tur att det är onsdag idag, jobbar bara två timmar på em. Ingen fotbollsträning idag inte. Nu ska jag återgå till sängen och kolla på vänner.
Hörs!

In a galaxy far, far away...

Matchen igår blev en förlust med  0-2. Jag tyckte vi kämpade på bra med tanke på att vi bara var 10 spelar. Mycket springa blev det och jag var inte den ända som var helt död efteråt. Hade vi varit fullt lag med avbytare tror jag vi hade vunnit. Det är synd att de är så få i laget, jag tror vi är 15 i laget och det är nästan alltid någon som inte kan spela. Men det kan också bvara positivt med inte för många spelare, mer speltid för mig och man behöver inte fundera på om man blir kallad till nästa match ;)

Efter matchen igår åt vi middag på Roses, en libanesisk resturang, som avslutning på morsdag.Väldigt gott faktiskt. Catherine fick i morsdagspresent en GPS med Yodas röst som vägvisare. Vi testade den på vägen till fotbollsmatchen. Kommandon som: After 500 meters left you should turn och drove god you have hmmhmm och när vi nått destinationen: your destination you have reach, may the force be with you, always. Väldigt underhållande.

Ikväll är jag barnvakt igen. Barnen är just nerstoppade I sina sängar. Så nu ska jag ta och kolla på nästa star-wars film, the empire strikes back, med en stor potion glass :)

Annars en helt vanlig jobbarvecka framför mig. På lördag åker vi till Sydney, två nätter :D

Hoppas ni får en fin start på veckan! May the force be with yaaa!

Mors-dag

Shopping i Canberra gick bra igår. Jag hittade underställsbyxor och tröja att träna fotboll i, underkläder, en fin ring och lite annat smått. Det jag inte hittade var vantar. Väldigt dåligt med sånt. Men jag kan nog låna av Catherine tills jag köpt mig egna.

Snart dags att åka tillbaka till storstan igen för fotbollsmatch. Jag åker med familjen idag, de ska shoppa lite i Canberra innan och sedan kommer de och tittar.

Det börjar förövrigt bli riktigt kallt höstväder här nu. Igår var första gången jag använde jacka här nere. Det var 5 grader när i Cooma igår när jag väntade på bussen. Vet inte vert kylan kom ifrån, ena veckan bikini andra veckan jack och frost på nätterna. En aning deprimerande.  Idag är det iaf blå himmel men jag vet inte hur kallt det är än. Det brukar vanligtvis vara lite varmare i Canberra men allt hänger på om solen är framme eller inte. Så jag hoppas på stor sol i Canberra också.

Idag tänker jag lite extra på min familj och framför allt på mamma. Vill bara säga att min mamma är bäst och att jag älska dig! Tack för att du alltid ställer upp och finns till hands, även när avståndet är långt. Saknar dig <3

Önskar dig en superbra morsdag!

Thailand 2008

Morning

God morgon (eller som här, en väldigt dimmig morgon)! Jag ska snart sticka ner till stan och åka med bussen till Canberra för en shoppingdag i huvudstaden. Jag behöver köpa lite varmare kläder, särskilt att ha när jag spelar fotboll. Igår kan det inte ha varit mer än några få grader på träningen. Jag höllt på att frysa fingrarna av mig! Så första prioritet idag- Vantar!!

Nyklippt

Just hemmkommen från frisören. Skönt att bli av med lite hår, det var verkligen på tiden så slitet som det var. Men jag vet inte riktigt  om jag är helt nöjd. Det känns lite väl kort, jag gillar verkligen att ha långt hår. Första gången på jättelänge som jag klipper mig i en salong och första gången någonsin jag beskriver hur jag vill ha det på engelska, vad heter pannlugg liksom? Jag saknar min personliga frisör som fattar precis hur jag vill ha det. Nästa gång jag ska klippa mig får du pallra dig hit Jessica! <3

Ägd!

Ohej ohåå! Träningsvärk!! Hårkörning på fotbollsträningen igår, känns i benen och magen idag. Men det var en väldigt rolig träning igår (iaf efter styrkan var avklarad). Vi körde mycket match och passningspel. Jag känner att jag är i bra form igen och igår kändes allt rätt. Ägde alla Hahaha ;D Tror inte jag blev av med bollen en endaste gång när vi körde match på liten plan och flera mål gjorde jag oxå :) Den sista halvtimmen spelade vi match mot herrlaget. Även där gick det ganska bra. De flesta var stora bjässar men jag är inte den som kliver undan så det blev några hårda hoppslag blev det. Även om vi inte hade bollen lika mycket som dem så var spelat mest på deras planhalva. De gjorde tillsist två mål men vår tränare var mycket nöjd med oss. Mycket springa blev det, helt slut efteråt.
Nu ska strax Catherine iväg till gymmet så jag ska börja jobba nu. Jobbar 11-3 idag och ikväll 6-9.
Trevlig torsdag!

Lasagna

Äntligen tyst i huset. Jag har precis lagt barnen, barnvakt i kväll eftersom C är på Squach. Dom är faktiskt väldigt duktiga på kvällarna, med bad, tandborstning och bokläsning. Det är bara ibland det är lite snackigt när de just hoppat i säng och Grace och Eve kan ha svårt att ligga still i sina sängar. Idag fick jag säga till dem några gånger och hota med att stänga dörren. det hjälpte snabbt och nu sover de så sött.
Kvällens middag bestod idag av lasagne. Ett av de få undantagen av skolmat jag inte klarade av att äta. Bara tanken på skolans lasagne får mig att rysa. Urrk! Mammas lasagne smakar betytligt bättre men det har aldrig varit någon favoriträtt. Men Catherines lasagne är något helt nytt. Jag bara älskar den! Det konstiga är att den är vegetarisk, så ist för köttfärrs innehåller den en typ av spenat och annat grönt (detta låter som något Isa skulle älska, inte jag "köttätaren") Jag som hatar spenat?! Ett märkligt fenomen där två äckliga maträtter blidar en mycket god måltid. Absolut en av mina favoriträtter här borta :)

14-1

Första hemma-matchen i Cooma idag. Gick ganska så bra. Eller ganska väldigt bra, 14-1!! Alicia gjorde de 7 första målen i rad i första halvlek (i andra fick hon spela libro). Mitt första mål gjorde jag i mitten på andra, en kross som jag dängde in med benskyddet vid stolpen. Det andra kom några minuter senare, faktisk ett väldigt dåligt skott, ganska löst och mitt på målvakten men hon lyckades på något vis fumla in bollen i mål. Men men, ett mål är alltid ett mål, hurra till mig ;) Förutom målen är jag inte helt nöjd med min insatts. Jag fick spela innermittfältare vilket jag inte är den roligaste positionen enligt mig. Jag blir alltid så förrvirrad och vet inte riktigt hur jag ska bete mig. I den första helvleken var det dessutom knappt något spel på mitten, mest spel på kanterna och långa bollar till anfallarna. Jag rörde knappt bollen och kände att jag inte gjorde så mycket nytta. Var inte ens trött efter första halvlek. Jag tycker det är roligare att spela när det är mer jämt, då kämpar jag mer och gör inte lika mycket misstag.
Men det gjorde inte så mycket att jag hade en liten svacka idag. Laget gjorde bra ifrån sig och målen trillade in. Motståndarlaget var inte det bästa jag sett precis. Lite i stil med Floda, mest försvar och iväg med bollen. Så det var inte så svårt för våra snabba anfallare att sätta bollen i nät :)
Familjen kom ner och kollade på matchen den här gången också. Denna gång hade Simon med sig filmkameran och filmade delar av matchen. Fick bl. med mitt första mål.
Imorgon är det vanlig vecka som gäller. Förutom att Simon är borta måndag-fredag. Så vi får se vad vi andra hittar på... :)