1 år

Idag är det exakt ett år sedan jag tog studenten! Helt sjukt vad fort det har gått! Det var ju inte länge sedan jag stod där på flaket och hoppade runt och skrålade. Känns som det var igår men ändå har det hänt så mycket sedan dess.

 

Det började med jobb på kronfågel en dag efter studenten, inte mycket frihet där inte. Där var jag sedan fast i tre månader. Så missade i princip hela sommaren därför ska det bli så skönt att komma hem till en helt ledig sommar. Första dagen på kron trodde jag skulle bli min sista. Ville bara gråta och springa lång där ifrån. Men jag lyckades ta mig igenom första dagen och sedan en vecka och så fortsatta det sakta med säkert. Jag tror inte jag skulle ha klarat det utan mina fantastiska arbetskamrater. Och efteråt är jag så otroligt glad och stolt att jag gjorde det. För det innebar att jag tjänade ihop pengar så jag kunde åka med mina bästa kompisar på en grym resa.

 

Men efter tre långa månader fick det vara nog! Så då fick jag prova på att vara arbetslös också. Vilket jag inte hade mycket emot för pengar det hade jag ju och jag behövde verkligen lite tid för mig själv. Men jag kom ganska snabbt in i dagis-branschen. Det är lite typiskt, två saker som jag alltid sagt inte vill jobba med, på ett slakteri och jobba med barn. Det ända jag nu har jobbat med är just döda på ett slakteri och med barn. Men efter att ha jobbat med båda kan jag garantera att jag föredrar barn mot döda kycklingar ;)

 

Så efter att ha vikarierat på dagis i Valla och i Forssjö upptäckte jag snart att barn inte är så läskiga och konstiga utan att jag gillar dem väldigt mycket och att jag dessutom har ganska bra hand om dem. Nu upplevelse att se fram emot att gå till jobbet!

 

I november bar det av till Thailand och med mig hem tog jag massor av underbara minnen. Det var nog då, efter thailandresan och jobbet på dagis, tanken på att åka som au-pair började.Visst trivdes jag på dagis och jag började få mer jobb även i Floda och Sköldinge men jag började ändå bli rastlös. Jag hade inte orkat tänkt så mycket på vad jag skulle göra efter Thailandresan, jag visste att jag snart skulle vara utan häst och jag hade tappat all sug på fotbollen. Jag behövde något nytt i mitt liv, en utmaning, ett äventyr.

 

Jul och nyår kom och tillbringades som vanligt med familj och vänner, min favorit tid på året. Men det nya året började ju inte så roligt. Att säga hejdå till min bästa vän var inte lätt, det blev väldigt tomt efteråt. Så efter det kände jag att jag var tvungen att göra något nu när jag hade chansen. För första gången någon sin var jag helt fri och det tänkte jag inte slösa bort med att bara gå hemma och skroita. Så jag blev medlem på hemsida för au-pairer och familjer och efter ett tag kom jag i kontakt med familjen Commons. Sedan hände allt ganska snabbt och rätt som det var satt jag på ett plan till Australien!

 

Att det just blev Australien också. Jag har alltid velat åka hit ända sedan högstadiet då jag Matilda, Johanna,  Amanda, Jessica och Felicia bestämde att vi skulle åka tillsammans efter gymnasiet. Men det var länge sedan och mycket har ändrats, vi är fortfarande lika bra vänner men med olika mål och drömmar. Jag hade dock aldrig gett upp drömmen om Australien. Jag är så himla stolt över att jag vågade, trotts min dåliga engelska och mitt blyga jag. Jag har inte ångrat mig många gånger. Det var väl första natten när jag inte kunde sova som jag undrade ”vad fan gör jag här”. Men jag har haft så himla tur med familjen och jag kommer sakna dem sjuuukt mycket! Dom tar hand om mig så himla bra, jag blir nästan mer bortskämd här borta än hemma  ;)Tex när jag kommer hem från fotbollsträningarna ställer sig Catherine och lagar min mat så jag ska få den färsk så jag ska slippa värma i mikron medan jag duschar. Dom är så himla goa!!

 

 

Det var mitt år det. Mycket nytt som har hänt. Men mycket nytt och okänt framåt också. Snart börjar mitt riktiga äventyr i Australien. Sedan hem för att njuta av sommaren med familj och vänner. Sedan i höst blir det troligtvis till att börja plugga, Uppsala universitet kandidatprogrammet i biologi. Det kommer bli minst lika läskigt och spännande som att flyga till andra sidan jordklotet. Men min rastlösa själ säger att det är dags för en annan utmaning.

 

Oj oj det blev ett långt inlägg. Men jag det var skönt att skriva av sig lite. Jag är helt klart nöjd med mitt första år i friheten. Det ska bli spännande att se vart jag befinner mig om ett år!

 

Puss till alla jag älskar


Kommentarer
Postat av: Joy

Vi är alla stolta över dig bejb! <3

2011-06-14 @ 10:57:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0