the Great Barrier Reef

Tillbaka efter tre underbara dagar på Stilla havet! Nu mera är jag en certifierad dykare, vilket innebär att jag kan dyka över hela värden upp till 18 meter.

 

Dag 1.

Upplockning runt halv 7 och iväg till båten. En ny och väldigt fräsch båt men med sparsamt utrymme. Hytten jag och Åse Berit delade var knappt så vi båda kunde stå i den. Det var fler än vi 14 på båten. Några som gjorde en räddning dykar kurs, avancerad dykar kurs eller bara snorkling.

Båtresan kunde ju ha börjat bättre. Jag blev ganska snart sjösjuk och tillbringade nästan hela resan i aktern och försökte låta bli att spy. Det var nog den värsta sjögång jag varit med om. Man fick hålla i sig för att inte kastas om kull när man satt och ta det väldigt försiktigt vid förflyttning. Men vågorna blev lugnare när vi närmade oss barriär revet och jag mådde bra igen inför första dyket.

Det är svårt att beskriva hur det känns när man är där nere under vattnet. Allting är så tyst och lugnt, ända ljudet man hör är sin egen andning. Det är så häftigt!

Första dagen gjorde vi två dyk. Vi gjorde lite övningar, tex ta av och på cyklopet och tömma det på vatten medan vi står på knä på botten, och krisövningar. Det är många viktiga reglar att ta hänsyn till. Det är inte bara att simma omkring som man vill. Väldigt viktigt att inte gå ner eller gå upp för fort. Men vi hade små datagrejer så man hela tiden kan kolla djup, tid och hur länge man måste vänta för att stiga till ytan.  Vi gick ner på 18 meter på andra dyket, även om mina öron inte kändes helt perfekt är jag ändå glad att det gick så bra som det gick. När man väl har kommit ner på djupet känns det inte alls längre.

Såg inte så mycket intressant första dagen, mer fokus på uppgifterna.  På kvällen blev det lite spel och tävlingar.

 

Dag 2

4 dyk denna dag. Upp tidigt för ett dyk innan frukost. Sedan in, duscha, äta och tillbaka i vattnet igen. Det var det sista övningsdyket. Alla i gruppen klarade alla test så efter det fick vi dyka på egen hand (fortfarande två och två). Så tredje dyket dök jag och min buddy ihop med tre andra. Vi såg clownfiskar och annat färgglatt. Vid sju tiden var det dags för vårt nattdyk. Ben vår dykarinstruktör skrämde upp oss lite med historier om hajar och jättefiskar som kommer fram nattetid. Men som vanligt så hittade han på och Ryan, våran andra dykledare, lovade att det skulle bli  en häftig och helt ofarlig upplevelse. Det var det verkligen, jag fick se min första haj! Såg den bara som hastigas när den simmade iväg. Men skulle säga att den var ca 1,5-2 mter. På botten var det väldigt tomt, alla fiskar hade sagt god natt och gått till sängs. Efter det var vi ganska trötta och det blev tidigt i säng för att ladda inför en tidig morgondag.

¨

Dag 3

Väckning 05.45 för att vi skulle hinna med tre dyk innan kl 12. Det var bara att släpa sig upp och på med den kalla våtdräkten. Men så värt mödan. På detta dyk såg vi en enorm havssköldpadda. Det var jag som upptäckte den men det tog ett tag för mig att se vad det var jag såg. Först trodde jag det var en sten och när den började röra sig trodde jag det var en stor fick, men sen stack det plötsligt upp ett  stor huvud och en sköldpadda med en diameter på drygt en meter kommer simmande emot mig. Så typiskt att vi inte hade någon undervattenskamera med på det dyket. Hade det nästan på alla andra. Sköldpaddan måste jag nog säga var höjdpunkten av alla dyk <3 Vi såg även en lite haj på samma dyk.

Dyk nr två och tre var på ett ställe med grunda koraller, vilket gör att det är mycket mer färger och från det har vi många fina bilder. Vi såg en annan minder sköldpadda som jag har bilder på. Efter sista dyket var det dags att styra båten mot Cairns igen. Jag mådde mycket bättre den här gången och tillbringade resan hem på topdeck. Därifrån såg vi delfiner kring båten och en val på långt avstånd.

Väl i hamn blev vi hem skjutsade, var väl hemma här runt kl 4. Jag fick singelrummet bredvid det förra jag hade, fortfarande bara 20 dollar! En liten tupplur och skypande med mamma var allt jag hann med innan det var dags att göra sig iordning för utgång med alla nya vänner och dykledare från båten. Alkohol är tydligen det ända som hjälper, enligt besättningen, mot vågrörelserna man känner från det ständiga guppandet på havet (jag känner fortfarande av det nu när jag skriver 24 timmar senare). Mycket rolig kväll, var inte hemma fören vid halv 3. Det är synd att nästan alla från båten lämnar Cairns idag eller imorgon så många kommer jag inte hinna träffa igen. Men Naomi från Nederländerna ska vaera i Cairns ett tag, hon skrev till mig på FB idag så vi kanske kan ta och hitta på något.

Åse och min hytt
Barriär Revet!
Arizo, Åse och Linh (alla norskor)
Jasmin och Alyssa
Dykarutrustningen fixat och klart inför morgondagen
Kocken sam fixar lunch
Team X-treme!!
Trött men redo för mitt sista dyk
Naomi, Alyssa, Jasmin
Pascal, Noah och jag redo för Party!

 

Det var mitt lilla havsäventyr det. Grymt som sagt! Det här lär inte bli sista gången jag dyker, det lovar jag. Nästa dykresa skulle jag vilja ta till Filipinerna eller kanske Karibien eller varför inte Syd Afrika och dyka med vithajar?

Ikväll blir det tidigt i säng. Imorgon blir det troligtvis sol och bad precis som idag. Det var 28-29 grader idag när jag var borta vid lagunen och stekte. Hoppas på det samma imorgon! Då lägger jag också upp några av undervattensbilderna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0